Met mondjesmaat zijn we opnieuw gesetteld in onze oude gewoontes. Denk maar aan gezellig tafelen met de gehele familie of sporten in groep. Mensen zijn gewoontedieren, althans dat beweren ze toch. Al maken oude gewoontes veelal plaats voor nieuwe gewoontes. Het digitale gebeuren, maar vooral online marketing, onderging het afgelopen jaar een gigantische metamorfose (wat voor ons groen licht betekent, of ja.. geel licht). Zo vlogen in 2020 een resem aan online bestellingen de deur uit, vonden talrijke pyjamameetings plaats én werden spraakassistenten populairder dan ooit. Kortom, online marketing is in de running en deze trends zijn daar het grootste bewijs van!

CHATBOTS ZIJN JE NIEUWE VRIEND
Heb je al ooit gehoord van marketing automatisation? Perfect, wij leggen het even kort voor je uit. Het is een efficiënte manier die werkt aan de hand van algoritmes en automatisatie. Het meest bekende voorbeeld is een chatbot – also known as – een geautomatiseerde gesprekspartner. Op eender welke online website springen ze als paddenstoelen uit de grond en scheren ze jou ter hulp. Hierdoor win je als bedrijf meer tijd en verkrijg je tegelijkertijd ook meer gegevens van je klanten zonder hier al te veel moeite voor te doen. Daarnaast krijg je inzicht over vragen die steeds terugkeren en kan je beter dan ooit tevoren anticiperen op toekomstige klanten. Twee vliegen in één klap dus. En dat is nog niet alles! Je klanten kunnen op eender welk moment, dag en nacht – week of weekend, hun trouwe vriend om hulp vragen. Vermoeidheid? Dat kennen zij niet!
SIRI, EEN STEM DIE JE HERKENT UIT DE DUIZEND
“Hey Siri”, is een uitspraak die ons wellicht allemaal bekend voor komt. Net zoals de vrij vrouwelijke en kordate stem die ons hierna telkens te woord staat. Ook Google Assistent, Cortana of Alexa horen in dit rijtje thuis. Je staat er soms van versteld hoe je smartphone zo écht en natuurlijk kan klinken, al zien we het meer als het ‘nieuwe nu’. Spraakassistentie is iets waar we met zijn allen gretig gebruik van maken. Maar liefst één derde van de zoekopdrachten verloopt tegenwoordig via een spraakbericht. Zoveel?! Ja.
Een kreet, ”AAAAH”, naar digitale optimalisatie is dus op zijn plaats. Spraakberichten kan je namelijk niet over dezelfde kam scheren als geschreven berichten wat SEO betreft. Zo stel je bij spraakberichten bijvoorbeeld directe vragen zoals “Wie is Artisteeq?” of “Waarom is Artisteeq aan te raden?” Wat zich bij geschreven berichten beperkt tot sleutelwoorden. Een tweede verschil is de hoeveelheid antwoordopties. Bij een gesproken bericht beperkt zich dit tot één zoekresultaat, bij geschreven berichten krijg je tientallen antwoorden uitgestald. Het is duidelijk: deze trend vereist Siri-euze aanpassing!


ONLINE MARKETING IN EEN NOTENDOP
En… Wat hebben we vandaag geleerd? Een heleboel! Wat hebben we vandaag gedaan? Nog niets! Dus herneem en wees voorbereid. Wat moet je in de strijd gooien om een online marketinggoeroe te worden? Je sociale vaardigheden zodat een chatbot je klanten naar behoren kan helpen. Je gevoel voor taal en aanpassingsvermogen zodat jouw website het antwoord vormt op een klant zijn antwoord. En tot slot je verziend oog, zodat je op eender welke moment gevaar kan spotten én mijden.
Ben je geprikkeld en benieuwd naar meer trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief! Ben je op zoek naar een partner in crime om dit varkentje te wassen? WIJ staan voor je klaar!
DE TOEKOMST IS DIGITAAL DOORZICHTIG
Dankzij de digitale mobiliteit waarin we ons bevinden, deinzen onverwachte verrassingen terug naar de achtergrond. En dat is maar goed ook, want Covid-19 had ons goed liggen. Van de ene op de andere dag, van alles naar niets. Een situatie die aan het begin van zijn optreden, voor heel wat bedrijven een domper was. Gelukkig komt er na regen altijd zonneschijn! We hebben ons lesje geleerd en dienen te focussen op de toekomst.
Zo is strategic foresight een fenomeen dat zich de afgelopen tijd ontpopt heeft tot dé trend der trends. Wat houdt het in? Je kan het omschrijven als een manier waarop bedrijven zichzelf in staat stellen om de toekomst te voorspellen. Zonder dat je hiervoor de spirituele boeddha hoeft uit te hangen. Je strategie op punt stellen en onder de knie krijgen is hiervoor een absolute must. Door online marketing te omarmen, versterk je je reactievermogen en temper je bedreigingen. Hoe gaan we te werk? Betrek stakeholders en externe marketingbedrijven! Zij zien wat jij niet ziet, maar vooral zij helpen vermijden wat jij niet vermijden kan.