De ene is introvert, de andere extravert. Hij is recht voor de raap, zij wringt zich in bochten. Tina is een doener, Toon is een denker. Het is duidelijk dat iedereen zijn unieke kantjes heeft, wat zich uit in verschillende vormen van communicatie en sociale vaardigheden. Ondanks die unieke persoonlijkheidstrekken, kunnen we een mouw passen aan sociale vaardigheid skills om elkaar beter te leren begrijpen. Professioneel een echte aanrader. Hier lees je hoe!

sociale vaardigheden

SOCIALE GEDRAGINGEN UITSPITTEN EN BEGRIJPEN 

Sociale vaardigheid skilss zijn onvermijdbaar. Zowel in het dagelijkse leven als tijdens je job word je ermee geconfronteerd. Natuurlijk is de ene vaardigheid bij de ene persoon uitgebreider aanwezig dan bij de andere, maar dat zorgt net voor een goede balans. Een persoon die bijvoorbeeld sterk is in empathische vaardigheden, zoals het hebben van een luisterend oor of een groot inlevingsvermogen, kan een perfecte fit vormen met een persoon die een groot communicatief vermogen heeft én de nood heeft om zijn ideeën wijdverspreid op tafel te gooien. Al kan dit ook in extremen aanwezig zijn, waardoor het aanleren van meerdere sociale vaardigheden essentieel is op de werkvloer.

4 ESSENTIËLE SOCIALE VAARDIGHEID SKILLS OM U TEGEN TE ZEGGEN

Zodra het woord ‘sociaal’ valt, ontstaat snel de misinterpretatie dat je in een grote groep je mannetje moet leren staan en je jouw praatvaardigheden uit de kast moet halen. Een omschrijving die niet per se klopt met de realiteit. Sociaal verwijst namelijk vooral naar de interactie die je hebt met mensen, waarin verschillende sociale vaardigheden aanbod komen. Kortom, een expressief wezen, hoef je dus in principe niet te zijn!

Empathie & luistervermogen

Beginnen doen we met empathie. Ben je iemand met een groot inlevingvermogen dan kan je jezelf beschouwen als een empathisch persoon. Je stelt jezelf open voor andermans mening en probeert jezelf hierin te vinden zonder de andere te beoordelen. Het is een social skill die een cruciale rol speelt in het bedrijfsleven om ieder persoon zichzelf te laten zijn. Een manier om deze skill bij jezelf te ontplooien, is door meer open vragen te stellen in een gesprek, alsook door aandachtig te luisteren naar de persoon aan de andere kant van de tafel. 

Interpersoonlijke vaardigheden

Eentje die dicht aanleunt tegen empathie is de interpersoonlijke skill. Deze houdt in dat je een manier gevonden hebt bij jezelf om persoonlijkheden en karaktertrekken van je collega (bijvoorbeeld) te leren begrijpen. Dit maakt het voor jou easy peasy om samen met hem/haar/x een koffie te gaan drinken en over tal van onderwerpen te praten. Ook onderwerpen waar je zonder deze skill voor de rest van je leven over in de clinch zou kunnen liggen. Merk je dat deze bij jou nog wat finesse mist? Dan kan je dit ontwikkelen door spontaan een compliment te leren geven, waarin je waardering toont voor de ander. Of door actuele onderwerpen aan te kaarten waar je zelf geen té sterke mening over hebt. Eens je de interpersoonlijke skill onder de knie hebt, kan je de ietwat betwistbare onderwerpen tevoorschijn toveren.

sociale vaaridigheden
sociale vaardigheden

Heb je de smaak te pakken en wil je aan de slag gaan met deze vaardigheden? Stel ons een open vraag én wij antwoorden met een empathisch antwoord 😉 Want niet enkel binnen je bedrijf, maar ook online worden deze skills serieus gewaardeerd!

Communicatieve skills

Communicatie slaat natuurlijk op meer dan simpelweg een deftig gesprek kunnen aangaan met iemand binnen het bedrijf. Het hangt samen met actief luisteren en jezelf verbaal of non-verbaal kunnen uitdrukken tegenover de ander. Je gaat namelijk geen product aan je klant voorstellen vooraleer je een idee hebt van wat deze zoekt, toch? Wel, deze lijn trek je door in iedere communicatie die je met iemand hebt. Het is geven en nemen, weetjewel! Om meer vat te krijgen op deze skill, kan je het gedrag van je collega’s observeren. Hierdoor krijg je een beter zicht op hoe zij op bepaalde situaties reageren, wat hen frustreert, wat hen enthousiasmeert, etc. en leer je de persoon beter kennen.

Terug naar overzicht