1. Informatieve & business websites
Dit type websites wordt vaak gezien als de ‘standaard website’, en wordt voornamelijk gebruikt om naamsbekendheid op te bouwen en jouw verhaal te vertellen. Deze websites bevatten de ‘klassieke’ pagina’s: homepagina, over ons, diensten, foto’s en contact.
2. Landingspagina
Landingspagina’s bestaan meestal uit één pagina en zijn vaak onderdeel van een specifieke (marketing)campagne. Ze zijn ontworpen met een duidelijke call-to-action om bezoekers aan te moedigen een bepaalde actie te ondernemen. Denk hierbij aan het invullen van een formulier, het downloaden van een brochure, of het inschrijven voor een dienst.
3. E-commerce
In de wereld van online winkelen zijn e-commerce websites koning! Deze websites zijn ook wel gekend als de ‘webshops’. Ze bieden klanten de mogelijkheid om producten en/of diensten 24/7 aan te schaffen.
4. Forums
Forums zijn platforms waar gebruikers vragen kunnen stellen, antwoorden kunnen delen en met elkaar kunnen discussiëren over verschillende onderwerpen. Dit soort website helpt bij het opbouwen van communities.
5. Onepager
Een onepager bestaat uit één pagina. De menulinks leiden naar een ander deel op de pagina, maar zal geen nieuwe webpagina openen.
Deze compacte en beknopte website is ideaal wanneer er weinig content voor handen is. Kleine(re) bedrijven of individuen kiezen voor een onepager als hun digitale visitekaartje.
6. Portfolio websites
Portfolio websites zijn ‘the perfect fit’ voor creatievelingen zoals kunstenaars, ontwerpers en fotografen. Op deze website wordt er ingespeeld op het visuele aspect, waarbij het tonen van realisaties/creaties centraal staat, met als doel meer bekendheid te verwerven.
7. Directory websites
Dit type websites geven een overzicht van andere websites, waarbij gelijkaardige thema’s geclusterd worden. Een klassiek voorbeeld is een online bedrijvengids, zoals goudengids.be.
8. Blogs
Deze websites bevatten heel veel geschreven inhoud en bieden een platform voor auteurs om hun gedachten, ideeën en expertise te delen. Ze zijn populair voor zowel persoonlijk als zakelijk gebruik en kunnen een middel zijn voor het opbouwen van autoriteit en het aantrekken van publiek.
Heb je beslist welk type website het beste bij jou past? Dan ben je er bijna! De volgende stap is het bepalen van welke content er op jouw website moet verschijnen. Wil je een verhaal vertellen of eerder jouw producten en/of diensten presenteren? Het doel van de website zal helpen bij het bepalen van jouw contentstrategie.
Wat je doel ook is, er is ongetwijfeld een geschikt type voor jou.Door de verschillende opties te bekijken en de behoeften van je doelgroep te analyseren, kun je een website creëren die niet mooi en gebruiksvriendelijk is, maar ook effectief je doelen bereikt. Neem gerust contact met ons op als je jouw nieuwe website wenst te bespreken. Ons ervaren team staat klaar om je te begeleiden bij het kiezen van de perfecte website die voldoet aan jouw specifieke wensen en behoeften!