WAT IS EMPLOYER BRANDING?

Employer branding verwijst naar de reputatie en het imago van een organisatie als werkgever. Het omvat alle strategieën en activiteiten die een bedrijf nodig heeft om zichzelf voor te stellen als een aantrekkelijke werkomgeving voor potentiële werknemers.

WAAROM IS EMPLOYER BRANDING ZO BELANGRIJK?

Wil je je onderscheiden van concurrenten en/of de aandacht trekken van getalenteerde kandidaten? Dan kan employer branding jou daarbij helpen. Het stelt jou in staat om een beter zicht te krijgen van de waarden en normen van jouw bedrijf en om werknemers aan te werven die zich hierin herkennen.

Een positief employer brand helpt niet alleen bij het aantrekken van talent, het speelt ook een essentiële rol bij het verbeteren van medewerkerstevredenheid en het verminderen van personeelsverloop. Werknemers voelen zich meer betrokken en gemotiveerd wanneer ze trots zijn op het bedrijf waarvoor ze werken. Dit draagt bij aan het welzijn en de tevredenheid van werknemers, wat dan ook de productiviteit en prestaties van het bedrijf ten goede komen.

Met wie zou jij het liefst zaken doen? Wellicht kies je voor een bedrijf waarvan je denkt dat ze goed voor hun werknemers zorgen. Employer branding versterkt het imago van het bedrijf, waardoor de loyaliteit van de klanten en investeerders vergroten.

HOE IMPLEMENTEER JE EMPLOYER BRANDING?

Bepaal jouw employer value proposition (EVP):

Bepaal de unieke aspecten en voordelen die jouw organisatie aanbiedt als werkgever. Dit kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan flexibele werkuren, doorgroeimogelijkheden of andere aantrekkelijke kenmerken. Communiceer deze EVP’s dan ook duidelijk naar potentiële werknemers.

Vergroot de interne betrokkenheid

Bouw een positieve werkomgeving op waarin medewerkers zich gewaardeerd en betrokken voelen. Biedt opleidingen, erkenning en beloningssystemen aan om de motivatie hoog te houden.

Zet in op externe communicatie

Gebruik verschillende kanalen, zoals je website, sociale media en vacatureteksten, om je employer branding naar buiten te dragen. Deel succesverhalen van werknemers, toon de bedrijfscultuur en licht de voordelen van werken bij jouw organisatie extra toe.

Doe beroep op een talentmanager

Zorg ervoor dat je een gestructureerd wervings- en selectieproces hebt dat aansluit bij je employer branding-strategie. Selecteer kandidaten op basis van zowel hun vaardigheden als hun fit bij met de bedrijfsstructuur.

Evalueer en optimaliseer

Blijf de effectiviteit van je employer branding analyseren. Verzamel en luister naar de feedback van sollicitanten, nieuwe en huidige werknemers, om zo een beter zicht te krijgen op de sterke punten en verbeterpunten van je werkgeversreputatie.

Employer branding is een voortdurend proces dat tijd en inspanning vereist, maar de voordelen ervan zijn aanzienlijk. Het helpt bij het aantrekken en behouden van talent, het versterken van het imago van het bedrijf en het bevorderen van een positieve werkomgeving. Het draagt bij aan het opbouwen van een concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt en speelt een cruciale rol in het succes van een bedrijf.

Terug naar overzicht