Social media zijn vandaag de dag niet meer weg te denken. Heb je een leuke horecazaak of hippe winkel? Wees er maar zeker van dat jouw doelpubliek je eerst online zal opzoeken, alvorens ze naar je toekomen. Als je online niet aanwezig bent, is de kans groot dat potentiële klanten je niet fysiek zullen opzoeken.

Via social media kan je in het oog springen met je bedrijf. Het is een gemiste kans als je je er niet voor inzet.

Welke social mediakanalen zijn interessant voor jou?

Als je beslist om actief te zijn op social media, dan is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zit en welk kanaal het beste bij jouw bedrijf past. Er zijn oneindig veel kanalen, de meest gekende zijn: YouTube, Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram. Maar ook de laatste nieuwkomer TikTok doet het heel goed. Als je denkt dat je op alles actief moet zijn, dan heb je het mis – integendeel! Het is beter om je te focussen op 1 à 2 kanalen en het goed te doen, in plaats van vijftal kanalen te gebruiken en er niets van te bakken.

LinkedIn

Behoren bedrijven en bedrijfsleiders tot jouw doelgroep? Wil je hen bereiken? Dan is LinkedIn een absolute must! Bestuurders en managers, vooral in de leeftijdscategorie 46-55 jaar, delen op dit platform hun expertise over diverse sectoren zoals marketing, technologie, gezondheidszorg en financiën. Zowel persoonlijke profielen als bedrijfspagina’s presteren uitstekend op LinkedIn.

LinkedIn is het platform bij uitstek om jouw (zakelijk) netwerk op te bouwen en uit te breiden. Het wordt voornamelijk gebruikt voor professionele doeleinden.

Als je als bedrijf op LinkedIn wilt inzetten, is het aan te raden om voor elke werknemer een professioneel profiel aan te maken. Zo vergroot je je bereik en kun je aan de slag gaan met persoonlijke, eigen ervaringen. Storytelling scoort erg goed, aangezien mensen meer en meer op zoek gaan naar authenticiteit.

Heb je totaal geen idee wat je kunt publiceren op LinkedIn? We got you! Laat je inspireren door enkele voorbeelden:

  • Review van een klant waarbij je contactpersoon/bedrijf tagt en bedankt voor de samenwerking.
  • Mijlpaal dat je met je team bereikt hebt met een korte toelichting.
  • Project in de kijker zetten met sfeerbeelden/blikken achter de schermen.
  • Terugblik naar een interessante beurs/opleiding/event.

Facebook

Facebook is een allround social mediakanaal waar de leeftijdscategorie van 25-34 jaar actief is. Als je interactie en betrokkenheid belangrijk vindt bij je doelgroep, dan is dit kanaal sterk aan te raden! Facebook is dé plek waar je een community kan opbouwen rondom jouw merk en je relatie met je volgers kan versterken.

Hier durven mensen hun mening achterlaten en scrollen ze door voor entertainment. Het is dus belangrijk dat je geen zware, informatieve content deelt op Facebook. Het moet leuk en amusant zijn. Ontdek hier enkele content ideeën:

  • Nieuw gezicht binnen jouw team.
  • Aftermovie teambuilding.
  • Teamlunch.
  • Verjaardag van een collega.

Misschien denk je: ‘Dat gaat me te ver of is te persoonlijk.’ Toch is het belangrijk om je hier overheen te zetten! Het is bewezen dat persoonlijke content goed aanslaat bij je doelgroep. Het blijft hangen en zorgt ervoor dat je opgemerkt wordt.

Instagram

Instagram is naast LinkedIn en Facebook een volledig ander platform. Hier draait alles om foto’s en video’s. Visuele uitstraling is nergens zo belangrijk als op Instagram. Wil je een verhaal vertellen aan de hand van beeldmateriaal of producten verkopen? Dan is dit jouw kanaal!

Instagram heeft een enorm groot netwerk en is zeer populair bij jongeren. Dankzij influencers zoeken veel jonge mensen naar personen met wie ze zich kunnen identificeren. Deze influencers hebben een grote invloed op hun volgers en bevorderen ook het ‘winkelen’ positief. Hierdoor is Instagram een effectief kanaal voor shopping.

Leuke content, ideaal voor Instagram:

  • Giveaway of winactie.
  • Polls en Q&A’s.
  • Product demonstratie.
  • Behind the scenes.

Met een goede strategie en vooruitdenkend plan kun je goede resultaten behalen via social media. Echter, dit mag niet worden gezien als een bijzaak. Het vergroten van je online zichtbaarheid en het verdubbelen van je volgers vraagt tijd en is een taak op zich. Werk samen in teamverband of besteed het uit.

Bij Artisteeq werken we op maat van de klant en streven we gezamenlijk de doelstellingen na. Interesse om samen te werken? Neem hier contact met ons op!

Terug naar overzicht