Gezien en gevonden worden, jezelf onderscheiden van concurrenten, opvallen, … Daar draait het om bij marketing. Het is een van de belangrijkste activiteiten om (potentiële) klanten te bereiken. Toch komt marketing bij veel ondernemingen op de laatste plaats. Wij willen jullie alvast een duwtje in de rug geven door 9 zeer eenvoudige marketingtips met jullie te delen.
1. Zorg voor een representatieve en actuele website
Voordat (potentiële) klanten binnenspringen of een afspraak inplannen, bezoeken ze eerst jouw website. Je website is een soort van visitekaartje dat een goede eerste indruk moet achterlaten, anders komen je bezoekers niet terug. Dat is nu eenmaal zo. Daarom is het zeer belangrijk dat je website representatief en actueel is. Oude en irrelevante zaken? Verwijder deze onmiddellijk. Je bezoekers hebben niets aan informatie die niet meer van toepassing is. Het is belangrijk om je informatie en beeldmateriaal regelmatig te vernieuwen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe collega. Voeg aan jouw website een foto en een woordje uitleg toe van zodra deze in dienst treedt.
2. Deel je kennis en visie door te bloggen
Wil je jezelf positioneren als specialist? Bloggen is daar een goede manier voor! Aan de hand van een goed geschreven artikel kan je jouw lezers antwoorden bieden op al hun vragen. Bovendien kunnen blogberichten (potentiële) klanten naar je website leiden en is het goed voor je Google resultaten. Zorg ervoor dat je je bezoekers op de juiste manier aanspreekt en inspireer hen. De waarde van blogberichten wordt door velen onderschat, maar het geeft je de kans om een verhaal te vertellen en een band te creëren met (potentiële) klanten. Dat is wat zij willen!

3. Bouw een relatie op met je klanten door e-mailmarketing
E-mailmarketing is een goedkope manier om je doelgroep te bereiken en een zeer belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Denk hierbij aan een gratis item op je website die bezoekers kunnen opvragen. Wanneer ze interesse tonen in jouw product of dienst kan je hen bijvoorbeeld een e-book geven in ruil voor hun e-mailadres. Dat levert jou een waardevolle lijst van (potentiële) klanten op. Nadien is het zeer gemakkelijk om een relatie met hen op te bouwen aan de hand van geautomatiseerde e-mails. Zo kan jij je bezig houden met andere zaken! Hoe fijn is dat?
4. Speel in op de kracht van social media
Adverteren op social media is helemaal niet duur en bovendien ook erg winstgevend! Vandaag de dag vallen kanalen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram niet meer weg te denken. Via deze platformen kan je duizenden (potentiële) klanten bereiken. Zelfs zonder te adverteren is dit zeer gemakkelijk. Een account aanmaken is volledig gratis! Je moet er enkel voor zorgen dat je kanalen structuur en regelmaat bevatten. Post op regelmatige basis en varieer je content. Zorg ervoor dat je huisstijl terugkeert in je posts en zorg op die manier voor herkenbaarheid!
5. Maak je content persoonlijk
Niets is beter dan een persoonlijke aanpak! Vergeet stockfoto’s en gebruik beeldmateriaal van jou en jouw collega’s. Content met mensen erop scoort veel beter dan andere berichten. Je bezoekers willen de personen achter het bedrijf zien en zijn benieuwd naar hun persoonlijkheden. Werknemers zijn voor elke onderneming uniek, dus daar moet je gewoonweg mee uitpakken! Het is tenslotte ook een meerwaarde voor jouw employer branding. Laat bezoekers zien hoe goed de werksfeer is binnen jouw onderneming!

6. Vraag feedback aan je klanten en durf te experimenteren
Samenwerking is heel belangrijk. Zonder feedback kom je nergens. Het is belangrijk om te luisteren naar elkaar en daar verder op in te spelen. Vraag aan je klanten wat ze goed vinden en wat ze minder goed vinden. Experimenteer met ideeën en kijk wat het beste werkt! Als je weet wat de klant wilt dan kan je hen het allerbeste aanbod geven en dat lukt enkel en alleen als je #durfttevragen.

7. Ontvang nieuwe en gratis websitebezoekers door SEO
Search Engine Optimization (SEO) is een kosteloze methode die ervoor zorgt dat je goed gevonden wordt in Google. Het is voor elke onderneming een aanrader om hiermee aan de slag te gaan! Eerst en vooral moet er een onderzoek uitgevoerd worden naar zoekwoorden die interessant zijn voor je website. Hiervoor moet je je in de plaats stellen van je doelgroep en jezelf afvragen welke woorden zij intikken in Google. Van zodra je een zoekwoordenlijst verzameld hebt, kan je deze toepassen in je teksten. Op die manier kan Google te weten komen waarover jij schrijft en jouw website laten zien in de resultaten. Hoe beter je je teksten schrijft, hoe hoger je staat in de zoekresultaten van Google en hoe sneller (potentiële) klanten bij jou terechtkomen.
8. Stimuleer je bezoekers door goede call-to-actions
Worden jouw bezoekers niet getriggerd op je website? Dan zullen ze al snel weer wegklikken. Het is de bedoeling om hen aan te zetten tot actie en om hen dingen te laten ondernemen. ‘Boek nu’ is bijvoorbeeld een hele goede CTA. Kort en bondig, meer hoeft dat niet te zijn. De boodschap is onmiddellijk duidelijk. Door het gebruik van goede CTA’s kan je je bezoekers overtuigen en over de streep trekken. Deze zijn onmisbaar op je website!
9. Zorg dat je website geschikt is voor mobiele apparaten
Onderweg met de trein, op stap met je vrienden, … En je wilt snel een website checken? Tegenwoordig doet iedereen dat met zijn mobiel. Daarom is het van groot belang dat jouw website geschikt is voor mobiele apparaten. Je moet ervoor zorgen dat je website goed werkt, om zo geen (potentiële) klanten te mislopen. Als de gebruikerservaring niet goed is, dan zullen ze snel afhaken!
En dit alles is nog maar een begin! Marketing stopt eigenlijk nooit, maar goed begonnen is half gewonnen … Met deze tips ben je zeker al een stap verder. Wil je graag meer weten, twijfel dan zeker niet om contact met ons op te nemen! We kijken ernaar uit om nog meer kennis met jou te delen.