Twee jaar geleden bleek niet enkel het coronavirus een aanwezige treinreiziger te zijn met bestemming 2022, ook e-commerce maakte zich wereldwijd populair door zijn fameuze aanwezigheid in onze online wereld. Internationaal vlogen online platformen ons vanuit het niets om de oren én de consument was meteen verkocht. Letterlijk dan. Helaas, blijven onze eigen Belgische platformen nog achterwege als we het over e-commerce hebben. Een achterstand die bij uitstel, onmogelijk in te halen valt. Deze 3 trends kunnen een aanzet zijn! Spring de trein op én spits je oren (of ogen 😉).”

STIJGENDE APPETIJT IN E-COMMERCE
Et voila, het staat als een paal boven water! Het e-commerceshopgedrag van de Belgen is alomtegenwoordig aanwezig in ons dagdagelijkse leven. Of we ons nu tijdens een toiletbezoekje in het heetst van de strijd bevinden, met halfopen ogen in bed liggen of onze tanden aan het nettoyeren zijn, een online aankoop kan er altijd van af! Specifiek zijn Millennials (67%) en Generatie X (56%) zeer gevoelig aan e-commerce. Sendcloud bracht dit tijdens de coronapandemie in kaart én de resultaten ogen – globaal gezien – positief. Helaas, zijn op de dag van vandaag vele trends afkomstig van internationale bedrijven, zoals Google of Apple, en hinken Belgische bedrijven achterop. Hoog tijd om hier in België op in te zetten.
TREND 1 SPRAAKHERKENNING
Winkelketen Walmart integreerde in 2019 een nieuwe functie in zijn businessmodel: Google Assistent die je helpt items toe te voegen aan je Walmart-karretje. Specifiek integreerden zij hiervoor een Walmart Voice Order-optie in Google Assistent die het mogelijk maakt om aankopen aan je winkelmandje toe te voegen op basis van je stem. Om tot spraakherkenning over te gaan, heb je natuurlijk eerst een webshop nodig! Zodra dat op punt staat, is dit nieuwe digitale snufje een overweegbare stap.


TREND 2 ECO-DELIVERY EN VERPAKKING
Consumenten hechten steeds meer belang aan een duurzame manier van consumeren. Natuurlijk, in de hoop dat ook bedrijven hen hierin tegemoetkomen om samen die ecologische voetafdruk tot het minimale te beperken. Bedrijven doen hun best, waaronder de ene al wat meer dan de andere. Kledingketen H&M bijvoorbeeld zet fietskoeriers op de trappers, terwijl logistiek- en koerierleverancier FedEx investeert in een accu-gedreven wagenpark.
Een goed begin, maar zeker niet het einde… Wat met ecologische verpakkingen? Een uitpuilende prullenmand kunnen we allemaal wel missen, toch? Bovendien is de verspilling aan verpakkingen te groot en kan deze beperkt worden door je huidige verpakkingen te vervangen door kleinere én ecologische alternatieven. Als ook dit aan de verwachtingen voldoet, is de cirkel bijna rond.
TREND 3 VIRTUAL OF AUGMENTED?
Virtual reality of augmented reality zijn niet langer Chinees voor de consument. Deze digitale technieken deden een tijdje terug al hun intrede, maar welke opportuniteiten liggen er nog voor deze twee uitgestrekt? Onderzoekers schatten een inkomst tot rond de 15,5 miljard euro in 2022. Hoe kan je VR of AR integreren in je eigen businessmodel? IKEA en Amazon doen het ons voor!
IKEA doet dit door middel van een app waarin klanten een zelfgekozen ruimte in een 3D-plattegrond kunnen gieten en hier vervolgens kleuren, meubilair en accessoires aan kunnen toevoegen. Amazon gooit het over een gelijkaardige boeg met een AR View-app die klanten toelaat een product in hun eigen interieur weer te geven. Toepassingen die een stuk minder inlevingsvermogen vergen van de consument én bovendien de ‘goesting’ tot aankoop vergroten.

Het toeval moet lukken dat ARTisteeq ook op die e-commercetrein zit! Ben je dus geprikkeld om een webshop te integreren in je website of wil je je customer experience een leveltje hoger schakelen? Je vindt ons in de gele wagon!