Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn… Er is een overvloed aan sociale media kanalen op het World Wide Web. Het is een kunst om er als schoonheidssalon de juiste kanalen uit te kiezen om de doelgroep die je voor ogen hebt te bereiken. De leuze ‘hoe meer, hoe beter’, daar kan je je weleens stevig aan mispakken! Want, je wil toch uitpakken met je uniciteit of niet? Focus je hiervoor enkel op de kanalen die bezet zijn door jouw doelgroep. Hoe je daar achter komt, dat lees je hier!

WAT SCHAFT DE POT OP SOCIALE MEDIA?
In het sociale medialandschap zijn er verschillende kanalen om je doelgroep te bereiken, maar waar is jouw doelgroep het meeste actief? Voor elke sector is het essentieel om je in het hoofd van je klant te verplaatsen. Wat vindt je klant belangrijk? Waarvan wil je klant op de hoogte zijn én hoe wil diezelfde klant dit gepresenteerd zien?
DRIE MEDIA DIE IN DE SMAAK VALLEN
Maar liefst één derde van de bevolking heeft een Facebook-account. Gek hé? Ergens is dit hoge cijfer ook niet geheel onverwachts. Facebook vormt het perfecte kanaal om je community uit te breiden dankzij zijn snelle reactiemogelijkheid, deelbaarheid en makkelijke vindbaarheid. Als jouw salon zich focust op een iets meer mature doelgroep, dan is dit een geschikt medium om in interactie te gaan aan de hand van Facebookposts en foto’s die je op regelmatige basis online gooit.
Ben je op zoek naar een ietwat jongere doelgroep, dan lijkt een Instagramprofiel wel een goede vangst te zijn! Met meer dan 1,1 miljard gebruikers wereldwijd is het een geschikt kanaal om rijkelijk uit te pakken met foto- en videomateriaal. Je kan hier namelijk gemakkelijk volgers mee winnen door je klant te verleiden met aantrekkelijke en simpele content. Geen tijd te verliezen dus. 😉


YouTube
Heb je een persoonlijk verhaal te vertellen of wil je je klant warm maken met een how to do it yourself-filmpje? Dan opteer je best voor YouTube. Een kanaal waarop je uitsluitend video’s en filmpjes tentoonstelt én voor enkele minuten de aandacht van je klant weet te trekken. Daarnaast bereik je er een divers publiek mee, want wist je dat YouTube in 80 verschillende talen beschikbaar is? Wat betreft de leeftijd, verschilt dit naargelang het onderwerp waarover je content maakt. Maar één ding is zeker: vlogs zijn ultra populair! “Een dag in het leven van…”, dat is misschien wel een knaller voor jouw onderneming?
Natuurlijk zijn er nog verschillende kanalen waarop je beroep kan doen. Denk bijvoorbeeld aan Twitter of LinkedIn. Maar vormen deze een meerwaarde voor jou? Om dat te achterhalen, beantwoord je best deze drie vragen: Wie is je doelgroep? Welk doel heb je voor ogen? Wat zijn de behoeften van je klanten? Heb jij nog vragen, dan mag je altijd bij ons aankloppen!