Hoe in godsnaam overtuig je je klant ervan dat jouw bedrijf hét van hét is? En dat een bezoekje aan jouw zaak of een aankoop bij jou, je klant van zijn sokken blaast? Alles begint met een gefundeerde marketing funnel! Globaal gezien, kost het maar liefst 5 tot 8 contactmomenten om je klant tot aankoop te laten overgaan, wat licht uitgedrukt ‘niet weinig’ is. Eigenlijk kan je dit beschouwen als een meerwaarde, aangezien je hierdoor meer tijd hebt om een degelijke marketing funnel uit te werken. We leggen het even met handen en voeten uit. 😉

GEEN GEKLUNGEL MET DIE MARKETING FUNNEL
Klant is koning, zegt men altijd. Dat is geen leugentje om bestwil, maar de pure waarheid. Toch als je je klant wil overtuigen om tot aankoop over te gaan. Overtuigingskracht én waardevolle marketing zijn hiervoor essentieel, als je weet dat amper 2 procent op het eerste contactmoment overgaat tot aankoop. Dit geeft je extra tijd om je klant te overtuigen op lange termijn. En dat proces van overtuiging tot aankoop, noemen we de marketing- en sales funnel!
VAN MARKETING NAAR SALES FUNNEL
Vooraleer je klant een aankoop doet, dient deze overtuigd te zijn van de meerwaarde van je product. Hiervoor moet je oog hebben voor de problemen waarmee je klant struggelt, alsook de kansen en opportuniteiten die voor je klant in het verlengde liggen. WACHT met je oplossingen op een dienblaadje te presenteren, aangezien dit je oprechte intenties in twijfel kan trekken. Speel voornamelijk in op potentiële klanten aan de hand van gerichte communicatie en call to actions. Deze marketingmix noemen we de marketing funnel.
Zodra die zijn werk gedaan heeft, is het de beurt aan de sales funnel. Jouw zaak is op dit moment geen vreemde meer voor je klant, integendeel. In het rijtje van vreemde – kennis – vriendschap – beste vriend, bevind je jou op dit moment tussen kennis en vriendschap.
Het enige dat nog rest is je klant te overtuigen van jouw goede intenties door jouw oplossing als énige goede oplossing in de schijnwerpers te zetten. Op dit moment mag… welja, moet je dus weldegelijk uitpakken met je oplossing.


Nu dat gezegd is, hoe ziet jouw marketing- en salesfunnel eruit? Heb je geen flauw benul hoe hieraan te beginnen? Wel, dat komt dan goed uit! Bij ons staat dit ’toevallig’ op de menukaart… En aangezien je klanten niet graag wachten, stellen we ook jouw geduld niet langer op de proef. 😉 Let’s go!
IS DAT NIET HETZELFDE ALS DE CUSTOMER JOURNEY?
Je waagt een goede gok, maar beiden betekenen ze iets anders. Al denk je in de goede richting, want ze vullen elkaar wél aan. De customer journey betekent letterlijk de fase die je buyer persona (ook wel prospect) doorloopt vooraleer deze tot aankoop overgaat. Zo ken je vast en zeker wel het befaamde AIDA-model.
- Attention: trek de aandacht én maak je prospect nieuwsgierig.
- Interest: wek interesse op, zorg ervoor dat je prospect inzicht krijgt in zijn/haar behoeften.
- Desire: zorg ervoor dat je prospect verlangt naar je product/dienst. En dat je in de top-of-mind van je prospect blijft hangen.
- Action: overtuig je prospect zodat deze overgaat tot conversie!