Het is menig ondernemer niet ontgaan dat je al met een relatief laag advertentiebudget aan de slag kan met Facebookadvertenties. Bovendien is het advertentiedashboard van Meta Business Suite zodanig gebruiksvriendelijk opgebouwd dat je er zelf gemakkelijk, na wat klikken en scrollen, mee kan werken. Vergis je echter niet! Het is niet omdat het instellen van Facebook ads kinderspel lijkt, dat het daarom ook zo is. Net zoals je als ondernemer bij je dagdagelijkse bedrijfsvoering rekening houdt met je vooropgestelde doelstellingen, is dat ook zo bij het opzetten van social media advertenties. Want geef toe, van zomaar in het wilde weg te schieten zonder doel voor ogen, is er nog nooit een bedrijf succesvol geworden.

Dubbel zoveel doelen
Facebook zou Facebook niet zijn mocht ze het haar gebruikers niet zo gebruiksvriendelijk mogelijk willen maken. Ook wat betreft het realiseren van doelstellingen a.d.h.v. advertenties, worden de verschillende mogelijkheden je op een digitaal plateautje voorgeschoteld. Tot voor kort had je nog de keuze uit 3 basiscategorieën waar jouw zakelijke doelstellingen onder konden vallen, maar deze werden onlangs uitgebreid naar 6 nieuwe.
Kiezen is verliezen
Of je nu een doorwinterd online marketeer bent of een prille starter, voordat je aan de slag gaat met het opzetten van een social media advertentie, moet je eerst nadenken over de zakelijke doelstellingen ervan. Het is essentieel dat je weet wat je wil bereiken met je advertentie zodat je weet welke doelstelling je moet kiezen. Als je bijvoorbeeld wil dat mensen uit je doelgroep je blogberichten lezen, kan je advertenties laten zien die mensen stimuleren om de blogpagina op je website te bezoeken.
Om het je gemakkelijk te maken hebben we de 6 verschillende advertentiedoelstellingen van Facebook hieronder voor je opgesomd:
- Bekendheid: Je advertentie wordt aan zoveel mogelijk mensen in je doelgroep getoont zodat de bekendheid van je bedrijf, merk, service of product vergroot.
- Verkeer: Je stuurt mensen via je advertentie door naar een andere bestemming zoals een landingspagina op je website, een blogbericht, app of contactformulier.
- Betrokkenheid: Je advertentie wordt getoond aan mensen die naar inschatting interactie zullen hebben met je bericht. Denk maar aan het schrijven van een reactie, het delen van je bericht of een vind-ik-leuk.
- App-promotie: Je stuurt mensen naar de appstore waar ze je app kunnen downloaden.
- Leads: Via je advertentie verzamel je informatie van mensen die interesse hebben in je product, bijvoorbeeld door het aanmelden voor een nieuwsbrief of het inschrijven voor een webinar.
- Verkoop: Producten uit je webshop tonen om verkoop te genereren.


Doelen groeien mee met je onderneming
Hoe groter je bedrijf wordt, hoe sneller je advertentiedoelstellingen zullen wijzigen. De kans is groot dat je je eerst zal focussen op het vergroten van je naamsbekendheid en het werven van nieuwe leads om dan in een later stadium je doelgroep te stimuleren om een aankoop te doen of zich in te schrijven voor een evenement.
Een doel is 1 ding, de weg ernaartoe is nog iets anders
Eens je je doelstelling bepaald hebt, is de volgende stap uiteraard de weg bepalen om die te bereiken. Met andere woorden ben je dus toe aan het ontwikkelen van je advertentiestrategie. Valt dat nu mee! ARTisteeq zou ARTisteeq niet zijn mochten we daar geen e-book over geschreven hebben.
Waar wacht je dus nog op? Download ons e-book ‘5 advertentiestrategieën voor Facebook’ en ga vandaag nog aan de slag!