Als een speer richting een gunstige leadgeneratie: deze stappen helpen je!

Leadgeneratie, wat is dat toch? Eenvoudigweg betekent dit dat je met behulp van een uitgebreid aanbod aan marketingactiviteiten je pijlen richt op nieuwe, maar vooral geïnteresseerde én kwalitatieve klanten. Ahja! Je wenst toch zoveel mogelijk conversie te bereiken? Hiervoor doorloop je enkele essentiële stappen – van buyer persona tot uiteenzetting van content op sociale mediakanalen – die jou op het einde van de rit een financiële én humanitaire boost opleveren.

Prospect als beginpunt

Vooraleer we de term ‘prospect’ tot in detail uitspitten, lichten we het onderscheid tussen een prospect en lead toe. Een lead is simpelweg een contact waarvan je enkele gegevens verkrijgt, omdat die persoon interesse heeft, maar nog niet beschouwd kan worden als potentiële klant. Van zodra je in je lead potentieel ziet, spreken we van een prospect.

Aangezien prospects een sterke interesse hebben in je product of dienst, moet je ze zo snel mogelijk naar je toe proberen trekken. Zij vormen namelijk jouw klant van de toekomst. Misschien klinkt dat een beetje melancholisch, maar deze helden leiden weldegelijk tot méér conversie en méér omzet. Om te weten wie jouw geschikte klant of perfect match is, ga je stapsgewijs te werk:

  • Opstellen buyer persona
  • Bepalen content strategie en contentvormen
  • Inspelen op SEO en SEA
  • Full focus op sociale mediakanalen

Buurvrouw Sonja als buyer persona

Om de gewenste doelgroep te bereiken, stel je het allereerst een voorbeeldprofiel op van jouw ultieme droomklant. Dat betekent dat je je bijna letterlijk verplaatst in de hersenpan van je klant. ’T is te zeggen… Je kijkt met een scherp oog naar wie je klant is, wat zijn zijn/haar doelstellingen zijn, welke gedachtegang er speelt, hoe zijn/haar koopgedrag is en dergelijke. Met andere woorden: geef je je persona een gezicht, een leeftijd, een hobby, een huisdier, een woonplaats, een job, eventueel zelfs een gewicht 😉 Hierdoor creëer je een context, wat jou helpt bij het bepalen van je tone of voice, inzicht geeft in de kanalen waarop je doelgroep aanwezig is, alsook de behoeften die er leven helpt in te vullen.

Contentstrategie- en vorm

Zodra je een zicht hebt op wie je wenst te bereiken, start je met een contentstrategie. Op basis van kwalitatieve content (én vooral juiste content) vergroot je je vindbaarheid online. Oké.. maar wat is ‘juiste content’? Dat is inhoud waarmee je alle vragen van je doelgroep in één oogopslag beantwoordt. Ah ja! Je vult als bedrijf niet voor niets de rol van grote broer in. Hiervoor start je met een zoekwoordenonderzoek, dat jou inzicht geeft over welke zoekwoorden je doelgroep frequent ingeven op Google. Daarna begint het harde labeur: jouw inzichten in concrete content gieten. Dat kan in de vorm van een blog, een infographic, een video, handleiding, e-book, white papers, etc.

Graven tot in de wortels van SEO en SEA

Een uitgebreide waaier aan content aanbieden, vooral geschreven content, is een belangrijk onderdeel van je vindbaarheid. Al hoef je hier natuurlijk iets voor te doen. Vandaar dat we spreken over SEO, Search Engine Optimization. Dat klinkt als Chinees voor een optimale vindbaarheid in de zoekmachine. Wat heb je hiervoor nodig? Sprekende content, technische optimalisatie, linkbuilding en deelbaarheid! Jouw SEO-doelstellingen luidden als volgt:

  1. Zoekwoorden of -combinaties vinden die populair zijn maar tegelijkertijd onderscheidend van de concurrentie.
  2. Stijgen naar een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachine.
  3. Jouw online zichtbaarheid verbeteren binnen de niche waarin je je bevindt.
  4. Meer verkeer en conversie genereren.
  5. Bij eender welke vraag ‘spontaan’ door de gedachten van je doelgroep flitsen.

SEA, Search Engine Advertising, is een ander paar mouwen. Zodra je je beroept op SEA, spreken we over betaalde advertentieruimte die je aankoopt binnen de zoekmachines. Hiermee promoot je als het ware jouw website of producten en diensten in de zoekresultaten van een zoekmachine. Denk bijvoorbeeld aan Google Adwords, waarbij zoekwoorden weergegeven worden met de vermelding ‘Adv.’ Het is een makkelijke manier om hoog bovenin de ranking van een zoekmachine te geraken wat zonder twijfelen je ambitie is.

Aanwezigheid op sociale media

Het effect van sociale media wordt weleens for granted genomen, hoewel hier veel effort en tijd in kruipt als je het doeltreffend wenst aan te pakken. Op regelmatige basis content verspreiden is dan ook aangeraden om de betrokkenheid bij je doelgroep aan te wakkeren. Met regelmatig bedoelen we dus wekelijks. Door een simpele vraag te stellen via een Facebookpost of een snelle blik te werken achter de schermen via een Instagram-story plaats je jezelf even in het middelpunt, waar ook jouw doelgroep niet onopgemerkt snel even doorscrollt. 😉 Toch niet als je een goed stukje tekst vergezelt van een aantrekkelijke afbeelding. Sociale mediakanalen zijn dus lit! Bovendien kan je er een groot doelpubliek mee bereiken zonder dat je hier een hoge kostprijs voor betaalt. Pretty awesome, no?

 Aangezien jij ónze buyer persona bent, stellen we je graag één vraag: “Beschik je over voldoende tijd om dit plan daadwerkelijk tot een goed einde te brengen?” Ons vermoeden zegt namelijk van niet. Wel tijd voor een koffie? Perfect, dan ben jij de prospect waarvoor wij graag tijd (én content) maken!